Kuluttajalainsäädäntö autoalalla

13.6.2019 Diagno Finland Oy, Läntinen teollisuuskatu 2, Espoo

Ajoneuvotekniikan kehittyminen ja sähkö- ja hybridiautojen esiinmarssi tuo kasvavia haasteita kuluttajien kanssa toimimiseen. Yhtälailla kuluttajien yleinen tietoisuus oikeuksistaan kasvaa. Tämä asettaa suuria paineita nyt ja jatkossa niin uusien kuin vaihtoautojen myynnissä sekä huoltokorjaamojen ja varaosamyynnin puolella.
 
Miten toimia siten, että mahdollisimman hyvin ennaltaehkäistään mahdolliset riitatilanteet? Missä mennään kuluttajaoikeuksien kanssa? Miten riitatilanteita selvitellään? Miten tehdään oikeamuotoinen vastine kuluttajariidoissa?
 
Kuluttajalainsäädäntö 2019 –koulutus on vahva autoalalle suunnattu tehopaketti vastaamaan juuri näihin kysymyksiin. Tule mukaan päivittämään tietosi ja hakemaan uusia ideoita!

Ohjelma

8.20 Ilmoittautuminen alkaa, kahvitarjoilu ja pikkupurtavaa

9.00 Tilaisuus alkaa – Ajankohtaista kuluttajaoikeudesta
- Ajoneuvotekniikka kehittyy, miten kehittyy kuluttajan asema?
- Kuluttajaoikeuden linjaukset autoalalle
- Etäkaupan yleistymisen vaikutukset
Anja Peltonen, Johtaja, Kilpailu- ja kuluttajavirasto
 
10.00 Miten reklamaation hyvällä hoidolla edistetään asian käsittelyä oikeaan suuntaan?
- Autoliikkeen/korjaamon sudenkuopat reklamaatiotilanteissa; ominaisuus vai vika?
    -toimenpiteet mekaanisen vaurion/reklamaation tiimoilta
    -toimenpiteet koriin liittyvän reklamaation osalta
- Reagointinopeuden merkitys ja kustannusten hallinta -> tyytyväisempi asiakas
Heikki Nurmela, Tavarantarkastaja, Keskuskauppakamari

11.00 Reklamaation merkitys yritykselle
- Eri osapuolten vastuut
- Takuu, virhevastuu vai GW
- Miten reagoida ja vastata reklamaatioon?
- Esimerkkejä reklamaatiosta ja niiden hoidosta
Pekka Alanko, Kehityspäällikkö, Diagno Finland Oy

11.40 Lounas
 
12.30 Kuluttajariitalautakunnan päätöksiä ja perusteluja riitatilanteissa                              
- Kuluttajariitalautakunnan rooli ja toimintaperiaatteet
- Vastaa oikealla tavalla kuluttajariidoissa
- Miten tulkitaan olennaisen tiedon kertominen’?
- Rajanvetoa liikkeen laiminlyönnin tai käyttäjän virheen välillä
- Vahingonkorvauksen määrän perusteista
- Kuluttajariitojen tulevaisuudenkuva
Rami Katajisto, Toimialapäällikkö,  Volvo Construction Equipment Finland Oy, kuluttajariitalautakunnan jäsen

15.30 Tilaisuuden päätös